Вівторок, 23.04.2024, 19:02

ЗНАННЯ ТА РОЗВИТОК

Каталог статей

Головна » Статті » Дайджест

Флеш-моб! Як, де і коли?!

Флеш-моб і мобери

У центрі міста зібралася юрба людей і робить щось зовсім безглузде. Перехожі здивовані: "Що відбувається? Навіщо? Так не буває! Ці люди не повинні робити те, що вони роблять, там де вони це роблять". Хтось посміхається, хтось повністю розгублений. А обличчя моберів непроникні. Проходить хвилина, і юрба миттєво зникає без сліду, остаточно спантеличивши всіх свідків. Це і є флеш-моб.

В основі ідеї флеш-мобу лежить протиріччя. У дослівному перекладі "FlashMob" означає "миттєва юрба". Але кожна людина в цій юрбі - яскрава індивідуальність, а це вже суперечить слову юрба. Де ще ви побачите юрбу індивідуальностей? Всі юрби в історії збиралися правителями для своїх корисливих цілей. А тут юрба, що сама визначає коли й де їй збиратися, і робить це без усякої мети, заради власного задоволення!

Мобери самі придумують сценарії своїх акцій, самі вибирають кращі з них шляхом голосування, і самі відповідають за свої дії на акції. При цьому їм вдається настільки добре скоординувати свої дії, що акції проходять так, як задумано.

Перша акція флеш-мобу була проведена в Нью-Йорку в травні 2003 року. Сьогодні кількість моберів в усім світі нараховує десятки тисяч. Отже, хто такі ці мобери?

Мобер - це яскрава індивідуальність. На флеш-моб приходять люди, які досить сильно відчувають власну індивідуальність, щоб не боятися бути частиною юрби. Вільну і впевнену в собі людину видно здалеку. Ті, хто спостерігав акції флеш-моб з боку, дивуються такій великій кількості живих інтелектуальних осіб, тих, що зібралися разом. Це - не зовсім звичайне видовище, і це сильно відрізняє флеш-моб від звичайної юрби. Звичайно, на флеш-моб приходять і люди, які просто люблять почувати себе частиною юрби. Але вони завжди в меншості і не затримуються більше, ніж на одну-дві акції.

Мобер - це людина, що "будить" навколишніх. Ми так закрутилися в рутині повсякденних справ, що не помічаємо світ навколо нас. Ми не бачимо нічого в себе перед очима, а йдемо своїм звичним шляхом. Але раптом ми бачимо те, що зовсім вибивається зі звичного сприйняття, те, чого не може бути. І ми на секунду прокиаємось, посміхаємось, тому що бачимо перед собою живих людей, а не роботів. І ми самі на хвилину стаємо живими людьми. Ми забуваємо жити, і мобери нагадують нам про це!

Мобер - це людина, що займається особистим ростом. Це правда. Кожен зазнає труднощів, особливо під час першої акції. Потрібна мужність, щоб на очах у всіх робити безглузді речі. Мовою психології це називається "вийти з образу себе" або "розтотожнитись". Ти або пересилюєш себе, або ні. Або ти мобер, або "пінгвін". Зате яка насолода, коли в тебе вийшло! І кожна акція дає нові можливості.

Як все починалось

Перші спроби описати подібні флеш-мобу акції можна знайти в книгах фантаста Ларрі Нівена, які вийшли ще в 60-х роках минулого сторіччя. Ідея збирати людей разом, про яку писав автор, досить схожа на сучасний флеш-моб. Цікаво й те, що тоді ж в 60-х відбулася акція, яку сьогодні ми назвали б флеш-мобом. Її ініціатором був радіоведучий Жан Шеферд, він попросив своїх слухачів зібратися в певному місці в заданий час. Коли поліцейські побачили сотню людей біля згорілого будинку й почали з'ясовувати, що вони там роблять, ніхто нічого їм не зміг відповісти. Ну, майже флеш-моб.

Зараз прийнято вважати, що перша акція флеш-моберів пройшла в червні 2004 року в Нью-Йорку. Хоча насправді це був уже другий флеш-моб, а перша акція була ще в травні. Тоді дехто Bіll надіслав 50 електронних листів своїм знайомим, і попросив їх зібратися в одному з бутиків Мантхеттена. Але власник магазина довідався про їхні плани й викликав поліцію. Перша спроба провалилася... Пізніше, не без участі Bіll'a, з'явилася "the Manhattan Mob Project" - таємна спілка флеш-моберів. Вони стали збиратися у відомий тільки їм час у різних барах і ресторанах Манхеттена, де їм видавалися інструкції наступного флеш-моба. Ніхто з учасників не міг знати заздалегідь, де й коли відбудеться наступна акція.

Другий Нью-Йоркський флеш-моб пройшов набагато успішніше. Він відбувся 17 червня. Більше 100 чоловік оточили величезний східний килим у магазині Macy's і стали запевняти здивованих продавців, що їм терміново потрібен "любовний килим" ("love rug") за 10 тисяч доларів для їх "громади". Після цього випадку "миттєві юрби" стали з'являтися в різних куточках світу ледве не щодня.

На тому ж тижні по вулицях Токіо й Осаки пройшли сотні людей у костюмах агента Сміта з Матриці, при цьому вони намагалися зображати бойові сцени з фільму. Видовище, погодьтеся, не для шанувальників Нео, що мають слабкі нерви.

Перший європейський флеш-моб планували провести в Лондоні, але його підготовка затяглася майже на місяць. Тим часом у Римі була організована й проведена своя акція - вона й стала першою в Європі. 24 липня близько 200 чоловік увійшли в книгарню й стали протягом декількох хвилин запитувати в продавців неіснуючі книги, потім вони нагородили оплесками терплячих співробітників магазину й розійшлися "у справах".

30 липня в Берліні відбувся перший німецький флеш-моб. На цю акцію прийшло всього близько 70 чоловік, вони зробили зарядку на вулиці (пострибали, покрутилися, поплескали в долоні) і розійшлися. Дуже скромний початок у порівнянні з Римом. Але, незважаючи на це, зараз флеш-моб у Німеччині дуже популярний. Такі акції пройшли практично у всіх великих містах, причому німецькі флеш-мобери придумували дуже цікаві сценарії. Так у серпні в Берліні поруч із американським посольством 250 чоловік одночасно відкоркували пляшки із шампанським і протягом трьох хвилин в унісон випивали "За Наташу!", а в Дортмунді мобери зібралися біля виставки пральних машин і почали поїдати банани.

Рух флеш-моберів дістався й до тихого університетського містечка Кембриджу. Там 31 липня більше 200 чоловік стали вимагати в книгарні листівку "для Білла". Це ім'я, швидше за все, було обрано не випадково - згадайте перший флеш-моб у Манхеттені.

3 серпня пройшла перша акція флеш-моберів у Сіднеї. За сценарієм учасники повинні були зібратися на пляжі, зняти свій лівий черевик й опустити ліву ногу у воду. При цьому потрібно було сміятися й аплодувати (напевно, самому собі).

А довгоочікуваний флеш-моб у Лондоні був проведений 7 серпня. У той день більше 200 чоловік зібралися в салоні м'яких меблів Sofa UK і стали розглядати дивани, що були там. Потім флеш-мобери почали телефонувати із салону своїм друзям і розповідати про дивани не вимовляючи літери "о".

На початку серпня про флеш-моб заговорили й у Росії. Перша акція була запланована на 16 серпня, але першим став флеш-моб, проведений у московському універмазі ГУМ 15 серпня. Прийшли на нього всього чоловік 20, однак початок руху флеш-моберів у Росії все-таки було покладено. Ось сценарій цієї акції:

  • Виставити точний час на мобільному телефоні
  • Встановити будильник на 19:33
  • Прийти до ГУМу о 19:25
  • О 19:30 бути біля фонтану й почати ходити довкола нього проти годинникової стрілки
  • Коли спрацює будильник, почати аплодувати й робити це протягом однієї хвилини
  • Кинути у фонтан монетку, сказати "до зустрічі" сусідові й піти в напрямку, звідки прийшли.

Не всі учасники виконали всі умови сценарію. Охорона універмагу явно була інформована про акцію, але нічого не вживала, щоб перешкодити моберам. Однак фото- й відеозйомка були заборонені.

 

А от 16 серпня пройшло відразу декілька флеш-мобів. Крім запланованих акцій у Москві й Петербурзі, були проведені флеш-моби в Києві й Дніпропетровську.

В Пітері на Московському вокзалі о 17.00 кілька десятків чоловік з паперовими табличками зустрічали одну жінку, що прибувала поїздом №62. Написи на табличках у всіх були однакові: "Тетяна Лаврухіна. Спілка анонімних алкоголіків".

А в Москві на Ленінградському вокзалі о 17.20 в 2 рази менша група людей зустрічала людину по імені Nz178qWe (це було написано в них на табличках) з Петербурга. Акція була організована за 5 днів, усього в ній взяло участь близько 100 чоловік. Цікаво те, що спочатку в Москві мобери хотіли жартома піти зустрічати Володимира Путіна, але за день до акції зрозуміли, що так робити не треба, і вирішили поміняти таблички. Представники ЗМІ жарту не зрозуміли й відразу надали акції політичного забарвлення.

У той же день у Києві пройшов перший флеш-моб. Згідно сценарію, учасники акції повинні були о 17.00 підійти до залізної пальми ( в "Глобусі" на Майдані), і кілька хвилин її фотографувати. Але ця інформація відразу ж потрапила в ЗМІ, і від ідеї довелося відмовитися. Усього за кілька годин до акції координаторам вдалося поширити серед "своїх" новий сценарій. Всі учасники, згідно "Плану Б", закупили по одній великій смоктальній цукерці на паличці, і пішли розглядати вітрини магазинів з 17.58 до 18.02 неподалік від тієї залізної пальми, де їх ще годину тому чекали журналісти. Потім усі зібралися біля ларька, і, облизуючи свої цукерки, сталі запитувати в продавців: "Скажіть, будь ласка, скільки потрібно з'їсти таких цукерок, щоб поправитися на 7 кілограм?"... За пдірахунками в акції взяло участь більше 70 чоловік. Дуже вдалий флеш-моб!

Але після цих акцій київський сайт був занедбаний його творцем і... 9 грудня 2003 заснований сайт fmob.kіev.ua. Проведені київськими моберами акції вже не історія, а сьогодення, прочитати про них можна в розділі звіти.

Кодекс мобера

1. Виконання сценарію
Уявляєте, як буде смішно, якщо актор на сцені забуде текст, або хтось на змаганнях із синхронного плавання буде не в такт махати руками й ногами? Саме тому, так важливо ретельно вивчити сценарій акції й у точності його виконувати. У ньому кожне слово обдумане й вивірене: якщо за сценарієм потрібно тримати газету в лівій руці, то не бери книгу й перед акцією переконайся, що впевнено відрізняєш праве від лівого. Якщо є можливість, то перечитай сценарій перед акцією.

2. Точний час
Гонщик, що стартував завчасно , викликає незадоволений свист глядачів; пасажир, що спізнився на поїзд, смішний і жалюгідний. Нагородою за несвоєчасний початок мобу буде зневага інших моберів, а покаранням за незграбність стане пропущена акція! Дуже важливо синхронізувати свої годинники з годинниками на якому-небудь джерелі точного часу. А уявляєте, як жаль буде пропустити акцію через пробку? Краще вже приїхати за 15-20 хвилин до початку, знайти й оглядітися на місці проведення й потім погуляти де-небудь, плануючи свої дії.

3. Ніяких скупчень
"А що це ви тут робите?" - виникне резонне питання від споглядання компанії загадково всміхнених моберів з хитрими очима, що до того ж перешіптуються. Але ж у перехожих не повинно виникнути підозри у тому, що тут щось готується... Тому необхідно приходити на акцію поодинці, у крайньому випадку удвох, навіть якщо в мобі беруть участь твої знайомі (заздалегідь домовтеся, де зустрітися після акції і йдіть туди різними шляхами). Ще до мобу розрахуй свій маршрут і час так, щоб не стояти на місці проведення, а підійти до нього рівно до початку акції.

4. Рот на замок
Уболівальникові буде дуже неприємно почути: "Ааа... Я цей матч учора дивився: буде нічия...". Сьогодення ж мобера обурюють вислови про майбутній сценарій акції, які лунають від дівчат, що мило розмовляють, або компаній, що гиготять. Зовсім не обов'язково обговорювати це в 10 метрах від місця проведення, авжеж? Перед акцією треба не тільки викреслити з пам'яті слово "флеш-моб", але й забути всі літери, з яких воно складається! Людина, що навіть і п'яти хвилин не може контролювати свою мову, не викликає поваги... Не спілкуватися до, під час і після акції - це так просто! Уяви, що ти граєш німого на сцені театру! А що німий може сказати своєму другові, перехожому, журналістові? А нічого, лише загадково посміхнутися у відповідь!...

5. Непроникний погляд
Хочеш посміятися? Купи собі збірник анекдотів від Петросяна! Тільки не бери його на моб, тому що основне правило - не сміятися, не посміхатися, не хихотіти! Чому? Та дуже просто: як тільки перехожий бачить щось абсурдне, його мозок намагається зрозуміти, що ж тут відбувається? І як тільки він бачить посмішку - все, кінець таємниці! "Цирк поїхав, а клоуни лишилися; вони всі зговорилися; це підлаштовано; це прикол" - подумає він! Чим серйозніші обличчя моберів, тим незвичайнішим здається те, що відбувається, тим сутужніше навколишнім знайти логічне пояснення тому, що вони бачать! Адже ти не хочеш однією посмішкою зірвати всю акцію? Бути серйозним не складно...

6. Дотримання закону
Не всі йогурти однаково корисні, не всі люди однаково розумні... Навіть якщо поліцейський або охоронець занадто завзято виконують свої обов'язки, поводься максимально чемно, не лайся, не будь грубим, не створюй конфліктних ситуацій! Пам'ятай, що ти нічого не порушуєш! Проте, під час акцій прийнято мати із собою паспорт - він стане гарантією твоєї безпеки. І, звичайно ж, приходь на моб у тверезому й повністю контрольованому стані.

7. Не попса
"Чергова флеш-моб акція відбудеться завтра, в 18:45. А тепер про погоду й новини спорту..." - чи потрібна нам така радість? Чим менше людей знають про це явище, тим успішніше проходять акції. Не варто захоплено розповідати друзям, родичам і знайомим про моб. Говори про флеш-моб, якщо відчуваєш, що співрозмовникові це буде цікаво. Але не приводь його із собою - закликавши знайомих, ти перетвориш для себе моб у звичайну тусівку, подумай про це! Саме тому, так важливо розумно перешкоджати поширенню флеш-мобу, поводячись із інформацією про нього, як з таємним знанням, а не як з базарними плітками! Хотілося б, що б кожен новачок чітко усвідомлював, навіщо він бере участь в акціях.

8. Прихована зйомка
Справжній мобер буде брати участь, а не фотографувати, адже фотоспалах, як і посмішки, руйнує загадковість ситуації в очах перехожих: "Аааа, все ясно - знімають щось, нічого особливого...". У моберів є свої фотографи, які заздалегідь виберуть затишні місця й будуть знімати непомітно для навколишніх. Весь знятий матеріал з'являється на сайті. Якщо ж руки ну дуже чешуться, і заради зйомки ти можеш відмовитися від мобу, то зв'яжися спочатку з адміністрацією.

9. Юрба індивідуальностей
Мобер - це бридке каченя суспільства чи троянда на міському смітнику? Відповідь на це питання залежить від тебе... Щоб підірвати побут абстракцією, щоб посміятися над юрбою, що сліпо слідує правилам, стандартам і нормам, створюється абсурдна, неймовірна ситуація, коли стає реальним те, що ще 5 хвилин назад було неможливим у принципі. Так, усі роблять однакові дії, але кожний повинен робити це усвідомлено й обдумано. Щоб стати частиною розумної юрби треба вбити в собі вівцю й відбитися від череди! Це стадний інстинкт змушує всіх збиватися в купу, зриватися з місця, як тільки побіжить один, бігти в одну сторону, і бекати на одній ноті...

Словничок мобера

Незважаючи на невеликий строк існування, у флеш-моба вже є певні терміни, якими активно користуються мобери.

Моб, акція, флеш-моб - самий захід, що приносить море позитивних емоцій моберам і думки на весь день перехожим :)

Мобер - людина будь-якої статі, віку, раси, віросповідання й соціального стану, що бере участь в акціях.

Перехожий, кузьмич - звичайний перехожий, що зовсім випадково виявився свідком флеш-моб акції.

Пінгвін, зрібер - людина, що знала про моб, і спеціально приїхала подивитися на дію, але, не вирішила брати участь у силу своїх комплексів.

Сценарій - сюжет, по якому повинна проходити флеш-моб акція.

Інструкції - доповнення до сценарію, що містять точний час і місце проведення акції, а також іншу докладну інформацію.

Майданчик - місце проведення моба.

Маяк - спеціальна людина, що перебуває на місці проведення деяких флеш-моб акцій, для того щоб подати моберам умовний сигнал про її початок.

Кодові фрази - фрази, що використовуються під час проведення деяких акцій, для здійснення сценарного задуму цих акцій. Залежно від сценарію, кодові фрази можуть використовуватися для відповідей на питання перехожих, для контактів між моберами й маяком, а також для інших цілей.



Джерело: http://ostriv.in.ua
Категорія: Дайджест | Додав: Ірина (12.08.2009)
Переглядів: 1870 | Коментарі: 22
Всього коментарів: 3
3 jasen_tm  
0
останній флеш-моб - це сценка контролер і зайці. кілька людей були безбілетчиками, а двоє - контролерами. ото насміялися! люди дійсно повірили що прийшов контроль, дехто похапцем закомпостував білети)))) tongue

2 Ірина  
0

1 Ірина  
0
Ми теж так уміємо)
давайте ділитись сценаріями!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Категорії розділу
Номер 1 [3]
Перший номер науково-популярного журналу "Пізнай себе!"
Номер 2 [7]
Тематика номера: мозок, розум, свідомість.
Номер 3 [3]
Основна тематика: соціум, соціотипи, соціоніка
Номер 4 [11]
Тематики номеру: характер та темперамент. Особистість.
Номер 5 [10]
Тематика номера: бізнес та підприємництво, самореалізація, самоорганізація та самовдосконалення
Номер 6-8 [17]
Тематика номера: спорт, культура, здоров'я, конфлікти та способи їх вирішення.
Номер 9 [10]
Основна тема номера: духовність, віра, релігія
Номер 10 [19]
Тематика номера: суспільство, сімя, колектив, взаємини, самопрезентація, маніпуляція
Нотатки [5]
Тут можна додатавати короткі нотатки та роздуми з тих чи інших аспектів
Дайджест [128]
Цікава інформація зі світу та з тенет інтернету
Дописувачі [26]
Тут публікуються матеріали наших користувачів та друзів сайту
Номер 11 [9]
Тематика номеру - Людина як диво. Можливості людини, її психіки та тіла, особливості діяльності людського організму
Форма входу
Twitter
Реклама у Львові
Рекламний центр Тріумф
Відвідуваність