Психотехніки предків - Дайджест - Каталог статей - Науково-популярний психологічний журнал
Понеділок, 05.12.2016, 02:23

ЗНАННЯ ТА РОЗВИТОК

Каталог статей

Головна » Статті » Дайджест

Психотехніки предків

Мода на особистого психолога тільки приходить до України, але вже разом з класичними, традиційними школами психотерапії з'являються екзотичні напрями лікування душі - звукотерапія, ритмотерапія, кольоротерапія, етнотерапія. Не тільки через розум, усвідомлення шукає психолог шлях до внутрішніх ресурсів психіки клієнта, але також через відчуття, недоступні і невідомі самому клієнтові.

 Ось приблизний нарис індивідуального сеансу етнотерапії. Клієнт - жінка, що страждає на депресію. Етнотерапевт пропонує їй відправитися у внутрішню подорож і зустрітися там зі своїм тотемом. Тотем - це тварина, що втілює внутрішню силу. Для такої подорожі терапевтові знадобиться бубон, звук якого вже тисячі років використовують шамани всіх континентів для своїх подорожей.
- Уявіть вхід в печеру, - каже психолог, ритмічно стукаючи в бубон, - ви заходите в цю печеру і по ній продовжуєте свій шлях. Ви спускаєтеся все нижче і нижче. Все нижче і нижче. Потім з печери буде вихід. Коли ви вийдете - опинитеся в лісі. Гуляєте по цьому лісу, поки не зустрінете якусь тварину. Познайомтеся з нею. Підійдіть ближче. Пограйте. А потім - повертайтеся назад.
До релігії ці дії не мають ніякого відношення - це психотерапевтичний сеанс в рамках етнотерапії.
- Етнотерапевти не відправляють релігійних культів, не поклоняються ідолам і не закликають до цього своїх клієнтів, - пояснює Роман Кандібур, психолог, що організував разом з психіатром Станіславом Шапошниковим рух «Етнодрайв». - До нас приходять люди різних конфесій - і православні, і католики, і навіть буддисти. Сучасна, цивілізована людина відноситься до природи - в широкому сенсі цього слова - користувацьки, себе ставить в особливе положення «користувача» природою, не відчуває себе її частиною. Як би знаходиться у відриві від світу і тому виявляється такий нестійкий. Завдання етнотерапії повернути клієнтові стійкість і внутрішню силу. Ми вважаємо, що психотерапія має бути орієнтована на самопідтримку, на те, щоб розширити можливості людини і навчити його відшукувати власні ресурси для мешкання кризових ситуацій і подальшого зростання. Все це чудово уміли робити стародавні люди. По суті, шамани володіли психотехнікою, що допомагає людині вижити, знайти відповіді на ключові питання. І невипадково елементи шаманського світогляду властиві всім культурам без виключення - від старогрецьких містерій і праслов'янських традицій до даоських практик в стародавньому Китаї. У культурі будь-якого народу ви знайдете пісні, танці, певні ритми, самоідентифікацію людини із стихіями і звернення до сил природи як до образів власної сили.
За уявленням стародавнього шамана, якщо людина захворює або потрапляє в безвихідь, це означає, що в його житті втрачена деяка гармонійна рівновага. І потрібно відшукати її, відновити. А якщо лиха переслідують все плем'я, очевидно, потрібна «групова терапія». За допомогою спеціальних ритмів і рухів шаман вводив в транс або тільки себе, або все плем'я, і, подорожуючи по внутрішніх світах, шукає сам (або разом зі всім плем'ям) відповіді на питання, що хвилюють.
- Ось уявіть собі, - каже Роман, - збираються індійці в одному вігвамі і мовчки сидять до ранку. Нічого не обговорюють, не обдумують. А на ранок, нібито нізвідки, з'являється рішення, ясне і очевидне, єдино правильне. Такі практики дають можливість відчути, що ти щось велике, чим ти сам. Такого ж роду мовчання є в сучасній екзистенціальній психотерапії. І неважливо - в XXI столітті це відбувається або декілька тисяч років назад.
Між Фрейдом і шаманом
 Але чим допоможуть танці і бубна менеджерові середньої ланки, що втратив в кризу роботу, або жінці, що переживає розлучення? Адже до психотерапевта приходять з абсолютно конкретними проблемами, а не із заявою: «Хочу почути ритми Всесвіту у власному серці». На це питання «шаманячі» психотерапевти відповідають приблизно так: якщо стороння людина виявиться свідком самої як там не є класичної терапевтичної сесії, вона відчує, що відбуваються якісь зміни, невидимі оком, і в терапевтові, і в клієнтові. Клієнт - на прийомі у психоаналітика або гештальт-терапевта, або фахівця екзистенціального напряму періодично переживає інсайти, потрясіння, починає плакати або, навпаки, яснішає на обличчі без будь-якої видимої причини. Що такого робить терапевт? Часто, взагалі мовчить. По суті, клієнт відправляється в свою власну подорож, сподіваючись зустрітися зі своїм «я», а психотерапевт, як людина спеціально навчена, його супроводжує. Як провідник.

Тому клієнт, що прийшов з конкретним запитом до етнотерапевта, шукатиме свою внутрішню приховану силу, щоб самостійно справитися з проблемою в реальному житті.

 - На сеансі у етнотерапевта і звичайного психотерапевта відбувається приблизно одне і те ж, - затверджує Роман Кандібур. - Але я бачу перевагу етнотерапії в тому, що клієнт відразу отримує підтримку. Спочатку він відкриває в собі свої внутрішні сили, а потім тільки зустрічається зі своєю проблемою. Тоді як в класичній психотерапії чоловік спочатку ударяється об проблему, переживає її, усвідомлює і тільки тоді шукає ресурси для її дозволу.- Ви хочете сказати, що шаманізм має цілком наукове обгрунтування? - питаю у Романа. - І зустріч з тигром, орлом або зайцем може допомогти людині вирішити свої насущні проблеми?

- Якщо говорити мовою науки - тигр, орел або заєць - це уособлення частини психіки, іменованою функцією Ід, тварини, природної, пригнічуваної соціальними нормами прояву. Ця зустріч - зустріч з самим собою. З тією частиною себе, яка не усвідомлюється. Адже завдання терапевта - не вирішити ту або іншу проблему людини, а зрозуміти, звідки ці проблеми беруться, навіщо вони, і як людина сама може регулювати своє життя і справлятися з тими або іншими труднощами. Тотемноє тварина - це всього лише образ.

- Цей образ людина вибирає сама? Наприклад, я уявляю себе пантерою або ще якоюсь приємною і спритною твариною.

- Зовсім немає. Тотемна тварина може виявитися абсолютно несподіваною для клієнта. На одній групі з етнотерапії, яку вів Стас Шапошников, був випадок, коли дуже амбітний клієнт, чоловік, лідер за вдачею, зустрівся в «своєму лісі» із зайцем. Але це був не боязкий заєць, а мудрий. Старий мудрий заєць. Зате інша клієнтка, крихка ніжна дівчина, виявила усередині себе тигра.

- Але ж можна і взагалі нікого не зустріти. Так буває?

- Буває. І ми одразу попереджаємо про це. Деяким клієнтам доводиться зробити не одну подорож для того, щоб виявити свій тотем. Дуже затиснута сучасна людина, дуже багато блоки.

 Якщо тотемну тварину все ж таки вдається зустріти, учасники групи, повертаючись до реальності, «закріплюють» союз зі своєю «тваринною суттю» - плетуть свою тотемну тварина з льняних ниток або співають їй пісню, або виконують танець тотемної тварини. Цей прийом, якщо його розглядати як психотерапевтичний, вже відноситься швидше до арт-терапії. Також етнотерапевти використовують в своїх заняттях різну етнічну творчість, таке, як і плетіння індіанських мандал «охо де діос», створення обрядових слов'янських ляльок, музичних інструментів, ліплення з глини, плетіння Ловців снів.
- Сучасний світ позбавлений чудес, - нарікає Роман Кандібур. - Але жадання чудес у нас зберігається. У нас у всіх є потреба в переживанні дива. Відомий факт, що, починаючи з трьох років всі люди можуть сприймати, розуміти і складати казки. Ми, етнотерапевти рухи «Етнодрайв», бачимо, що стикаючись з «чарівним» учасники наших програм починають жити повнішою, і як це ні парадоксально, реальним життям. Переживання чудового допомагає сучасній людині дихати повними грудьми і з посмішкою на обличчі. І що нам більше всього подобається, що етнічними практиками, які ми показуємо на наших заходах, люди діляться один з одним, як би передаючи далі цю естафету радості і мудрості наших прабатьків.


Светлана ТАРАСЕВИЧ,  «Профиль»


Категорія: Дайджест | Додав: jasen_tm (19.09.2010)
Переглядів: 1601 | Теги: етнотерапія, шамани
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Категорії розділу
Номер 1 [3]
Перший номер науково-популярного журналу "Пізнай себе!"
Номер 2 [7]
Тематика номера: мозок, розум, свідомість.
Номер 3 [3]
Основна тематика: соціум, соціотипи, соціоніка
Номер 4 [11]
Тематики номеру: характер та темперамент. Особистість.
Номер 5 [10]
Тематика номера: бізнес та підприємництво, самореалізація, самоорганізація та самовдосконалення
Номер 6-8 [17]
Тематика номера: спорт, культура, здоров'я, конфлікти та способи їх вирішення.
Номер 9 [10]
Основна тема номера: духовність, віра, релігія
Номер 10 [19]
Тематика номера: суспільство, сімя, колектив, взаємини, самопрезентація, маніпуляція
Нотатки [5]
Тут можна додатавати короткі нотатки та роздуми з тих чи інших аспектів
Дайджест [128]
Цікава інформація зі світу та з тенет інтернету
Дописувачі [26]
Тут публікуються матеріали наших користувачів та друзів сайту
Номер 11 [9]
Тематика номеру - Людина як диво. Можливості людини, її психіки та тіла, особливості діяльності людського організму
Форма входу
Twitter
Реклама у Львові
Рекламний центр Тріумф
Відвідуваність