Від почерку – до соціотипу - Дайджест - Каталог статей - Науково-популярний психологічний журнал
П'ятниця, 09.12.2016, 03:55

ЗНАННЯ ТА РОЗВИТОК

Каталог статей

Головна » Статті » Дайджест

Від почерку – до соціотипу
Працюючи викладачем в профтехучилищі, я охоче використовував у своїй педагогічній практиці знання із психології і соціології. У навчальних групах неодноразово проводив нескладні соціологічні опитування. З їх допомогою визначив стосунки між учнями: хто з ким товаришує, у кого немає друзів, хто є неформальним лідером у міжгрупах та інше. Це допомагало мені у навчальній і виховній роботі.
Але всі мої очікування від науки перевершила соціоніка – найбільше відкриття в ученні про людину кінця минулого століття. Я був вражений можливостями цієї науки однозначно визначати характер кожної людини і стосунки між будь-якими людьми, більше того: передбачати ці стосунки. Чим більше я знайомився з цією наукою, тим більше росла у мене повага до першовідкривача соціоніки Аушри Аугустінавічюте.
Найскладнішим розділом у цій галузі знань виявилася соціодіагностика. Нерідко автори різної літератури із соціоніки тих самих людей відносили до різних соціотипів. Таких розбіжностей, на мій погляд, не повинно бути у точній науці.
Виникла потреба шукати інший шлях для вдосконалення типування людей.
На думку відкривача соціоніки тип особи – це сума 15-ти ознак Рейніна. А спілкування між людьми побудоване на закономірностях 4-х тактів інформаційного метаболізму – потенційного, мобілізаційного, програмного і реалізаційного.
До цього часу дослідники при ідентифікації типу особи шукали здебільшого 4 юнгівські ознаки, тобто екстраверсію-інтроверсію з І-го такту ІМ, три інші ознаки із 3-го такту ІМ. Відбувалося, образно кажучи, блукання наосліп між чотирма соснами, бо не задіювалися всі інші закономірності спілкування.
Людину краще знаєш, коли з нею постійно живеш або працюєш, бачиш її в різних ситуаціях. При спілкуванні з незнайомцем можна помітити лише кілька психологічних рис, бо можливості одночасного сприйняття людиною інформації обмежена. Але якщо живе спілкування доповнити аналізом почерку співрозмовника, то визначення типу буде успішніше.
Почерк – це зматеріалізований на папері засіб спілкування, це ніби сфотографований монолог особи, де в стислому вигляді приховано її характер. Почерк можна аналізувати скільки завгодно з різних точок зору, повертаючись до нього кілька разів. Тому графологія – це прихована психодіагностика, на мою думку, здатна добре прислужитися соціоніці.
Розглянемо деякі принципи графологічного методу в послідовному зв’язку з дією тактів інформаційного метаболізму.
У І-му потенційному такті ІМ (ознаки таблиці Рейніна №№ 1, 2) визначаємо тип ментального кільця людини – континуальне мислення. Статики пишуть початок кожного слова вище (рідко – нижче) закінчення попереднього. Динаміки, навпаки, пишуть початок і кінець кожного слова на одному рівні.
У 2-му мобілізаційному такті ІМ (ознаки таблиці №№ 3, 4, 9) виявляємо належність особи до правого чи лівого кільця СП. Якщо розглядати рядок письма, то його верхня частина умовно символізує зовнішній, а нижня – внутрішній світ. Якщо верхня частина рядка має багато загострених гачків букв, то це вказує на належність автора письма до правого (внутрішнього) кільця СП. Якщо переважає кількість загострених гачків знизу рядка, то людина належить до лівого (зовнішнього) кільця СП. Той, хто пише гостряками, показує свою “ворожість” до протилежного собі світу.
У 3-му програмному такті (ознаки таблиці №№ 5, 6, 10, 13) аналізуємо дихотомії раціональність-ірраціональність, інтуїцію-сенсорику й інші.
Світ раціональних людей структурований, упорядкований, контрольований. Світ ірраціональних – спонтанний, гнучкий, неконтрольований. Тому письмо раціональних людей геометрично витримане, тобто однакові відстані між буквами, словами і рядками. А письмо ірраціональних людей не зовсім відповідає цим вимогам.
У інтуїтів інформація про світ масштабна, перспективна, абстрактна, образна. У сенсориків вона детальна, конкретна, звужена, яскрава. Тому письмо інтуїтів, як правило, велике, написане тонкими штрихами, деякі букви ніби летять догори. Письмо сенсориків дрібніше, написане твердою рукою, деякі букви ніби летять донизу під рядок.
У 4-му найбільш розгалудженому реалізаційному такті (ознаки таблиці №№ 7, 8, 11, 12, 14, 15) визначаємо форму встановлення контакту при спілкуванні – конструктивізм чи емотивність, доброзичливий чи волюнтарний підхід у лагідних-впертих; словесну чи дієву реалізалізацію у розсудливих-рішучих. Конструктивісти на письмі “жестикулюють”: відкидають гачки букв вправо-вліво, угору-вниз, створюють незвичні зв’язки між буквами. Емотивісти пишуть нижні гачки у букв д, у, з гострими, кутуватими, “пузатими”, чи у вигляді гачків.
Якщо інші ознаки таблиці мають нечіткі графологічні відповідники, то вони виводяться із психічної структури типу.
Так, якщо у 3-му такті найдені елементи сенсорики і логіки, або інтуїції і етики, то ясно, що тип належить до групи аристократів, інше з’єднання елементів дасть демократів.
Якщо в оціночних блоках елементи ділової логіки та етики моральності, а в ситуативних - абстрактної логіки та етики поведінки, то це лагідна людина. У впертих людей ці елементи знаходяться у протилежних блоках. Тобто, кожна психічна функція є результатом певної психічної структури.
Якщо для встановлення соціонічного типу достатньо мати чотири достовірно відомих ознаки, то для гарантії вірності типування треба визначити всі 15 ознак і знайти їх у відповідному вертикальному стовпчику таблиці Рейніна.
Категорія: Дайджест | Додав: Ірина (06.08.2009)
Переглядів: 836
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Категорії розділу
Номер 1 [3]
Перший номер науково-популярного журналу "Пізнай себе!"
Номер 2 [7]
Тематика номера: мозок, розум, свідомість.
Номер 3 [3]
Основна тематика: соціум, соціотипи, соціоніка
Номер 4 [11]
Тематики номеру: характер та темперамент. Особистість.
Номер 5 [10]
Тематика номера: бізнес та підприємництво, самореалізація, самоорганізація та самовдосконалення
Номер 6-8 [17]
Тематика номера: спорт, культура, здоров'я, конфлікти та способи їх вирішення.
Номер 9 [10]
Основна тема номера: духовність, віра, релігія
Номер 10 [19]
Тематика номера: суспільство, сімя, колектив, взаємини, самопрезентація, маніпуляція
Нотатки [5]
Тут можна додатавати короткі нотатки та роздуми з тих чи інших аспектів
Дайджест [128]
Цікава інформація зі світу та з тенет інтернету
Дописувачі [26]
Тут публікуються матеріали наших користувачів та друзів сайту
Номер 11 [9]
Тематика номеру - Людина як диво. Можливості людини, її психіки та тіла, особливості діяльності людського організму
Форма входу
Twitter
Реклама у Львові
Рекламний центр Тріумф
Відвідуваність