П'ятниця, 26.04.2024, 23:16

ЗНАННЯ ТА РОЗВИТОК

Каталог статей

Головна » Статті » Номер 10

ВЛАДА КРАСИ

Важливий чинник, який визначає оцінку людини при поверхневому знайомстві, - зовнішність. Наприклад, високі люди, на думку психологів, сприймаються в порівнянні з низькорослими як спокійніші, прямолінійніші і замкнутіші. Надмірно повним часто приписують різного роду негативні якості, зате помірна повнота наводить на думку про добродушність і веселу вдачу.

Американський дослідник Елайн Хетфілд разом з колегами ще в 60-х рр. XX ст. провів цікавий експеримент. На танцювальний вечір були запрошені 752 першокурсники університету Міннесоти. Вчені заздалегідь протестували їх особистісні якості та інтелектуальні здібності, а також за допомогою незалежних експертів визначили ступінь їх зовнішньої привабливості. Потім учасників вечора розбили на пари. Дві з половиною години продовжувалися танці, після чого кожного попросили оцінити свого партнера або партнерку і сказати, чи хочеться зустрітися з цією людиною ще раз. Психологів цікавило, які якості представника протилежної статі викликають інтерес, потяг і симпатію: рівень інтелекту, самооцінка, ступінь тривожності, щирість, чутливість, мужність (жіночність), зовнішність і так далі. З'ясувалося, що зі всіх якостей значення мала тільки зовнішня привабливість. Чим красивішою була дівчина, тим більше вона подобалася партнерові і тим сильніше він бажав зустрітися з нею знову. Дівчата теж віддавали перевагу зовні привабливим хлопцям. Адже всі учасники експерименту були студентами престижного університету, інтелектуалами! Напевно, самі вони були б збентежені подібними результатами. Переваги красенів не обмежуються сферою статевих взаємин.

Дослідження показали, що у людей з виграшною зовнішністю за інших рівних умов більше шансів бути прийнятими на роботу, а начальники вище оцінюють їх ділові якості. Крім того, діти більш охоче граються з привабливими однолітками. Навіть немовлята, яким пропонували розглядати різних осіб, довше зупиняли погляд на красивих. Явний недолік зовнішності, такий, як шрам, родинна пляма, відштовхуючі риси обличчя або погана фігура, майже завжди сприймається людиною як серйозна проблема, якщо не як трагедія, і сильно ускладнює її взаємини з людьми. Цицерон вважав, що вища доблесть і головний обов'язок мудреця - не зачаровуватися зовнішністю. Езоп переконував: «Тонкість розуму краща, аніж краса тіла». А російське народне прислів'я попереджає: «З лиця води не пити». Та і кожен з нас, звичайно, чудово розуміє: душевні якості людини, її здатність співпереживати і любити ніяк не пов'язані з об'ємом талії або формою носа. Але все це стає справедливим тільки при триваліших і глибших стосунках. У момент же знайомства або при поверхневому спілкуванні, ми підкоряємося логіці несвідомого: добре те, що красиве. Спрацьовує так званий стереотип фізичної привабливості - прихована впевненість в тому, що у зовні красивої людини чудовий 

характер і високий інтелект.

Американські психологи під керівництвом Карен Дайон в 70-х рр. XX ст. вирішили перевірити дієвість стереотипу фізичної привабливості. Вони показували студентам фотографії трьох молодих людей і просили оцінити їх за 27 особовистісними ознаками, а також визначити, наскільки вони щасливі. Фотографії підбирали так, що на одній з них була зображена дуже красива людина, на іншій - звичайної зовнішності, на третій - неприваблива. І що ж? Учасники досліду приписали людям з виграшною зовнішністю найбільш позитивні риси вдачі і оцінили їх як щасливих, причому на відповіді не вплинуло те, якої статі був «експерт» і кого він оцінював - хлопця чи дівчину.

Ще дивовижніші результати отримала американський дослідник Ірен Фріз в 1991 р. Разом зі своїми колегами вона оцінила зовнішні дані близько 700 молодих людей і прослідкувала їх професійну кар'єру впродовж десяти років, починаючи з моменту вручення їм дипломів магістра ділового адміністрування. У чоловіків фізична привабливість була безпосередньо пов'язана із стартовою зарплатою: у красивих вона виявилася вищою. Крім того, такі фахівці отримували більше, ніж їх менш симпатичні колеги, протягом всіх подальших десяти років. У жінок, як не дивно, зовнішність на стартову зарплату не впливала, але після деякого часу красуні теж починали отримувати більше, ніж непоказні.

Згідно результатів різних досліджень, в стереотипі зовнішньої привабливості дійсно є раціональне зерно. Хоча в середньому люди з виграшними зовнішніми даними не відрізняються особливими здібностями, проте, вони упевненіші в собі, відкритіші в спілкуванні, і тим самим ніби програмують себе на успіх. Крім того, фізична краса зазвичай пов'язана з хорошою спадковістю, здоров'ям, правильним харчуванням і способом життя, сприятливими умовами розвитку в дитинстві, що, у свою чергу, знаходиться у зв'язку із рівнем розвитку інтелекту, працездатністю та психологічною стійкістю.

Здавалося б, красеням можна тільки позаздрити: весь світ немов створений для них. Проте є у цієї медалі і зворотній бік. Красива людина ніколи не може бути упевненою, що хороше відношення до неї викликане не однією лише зовнішністю. У якомусь сенсі її саму, таку, якою вона є, ніхто ніколи не бачить, та й не хоче бачити. Не дивно, що серед найкрасивіших людей планети - кіноакторів, зірок естради, манекенниць - часто трапляються випадки невдач у сімейному житті, депресії, залежність від алкоголю, спроби самогубства.

У житті переважної більшості людей, якщо вони не схильні до демонстративності, швидкоплинні знайомства і поверхневі стосунки, де такий важливий стереотип зовнішньої привабливості, означають набагато менше, аніж глибокі і міцні зв'язки із близькими людьми. А якщо люди добре і давно один одного знають, випробовують взаємне тяжіння на душевному рівні, починає працювати протилежний принцип: хто хороший, хто близький, той і красивий. Немає такої краси, яка дозволила б нескінченно приховувати злу або убогу душу. І немає такої особи, яка не була б незвичайно красивою для люблячого погляду.

 

Категорія: Номер 10 | Додав: Ірина (23.09.2009)
Переглядів: 1648
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Категорії розділу
Номер 1 [3]
Перший номер науково-популярного журналу "Пізнай себе!"
Номер 2 [7]
Тематика номера: мозок, розум, свідомість.
Номер 3 [3]
Основна тематика: соціум, соціотипи, соціоніка
Номер 4 [11]
Тематики номеру: характер та темперамент. Особистість.
Номер 5 [10]
Тематика номера: бізнес та підприємництво, самореалізація, самоорганізація та самовдосконалення
Номер 6-8 [17]
Тематика номера: спорт, культура, здоров'я, конфлікти та способи їх вирішення.
Номер 9 [10]
Основна тема номера: духовність, віра, релігія
Номер 10 [19]
Тематика номера: суспільство, сімя, колектив, взаємини, самопрезентація, маніпуляція
Нотатки [5]
Тут можна додатавати короткі нотатки та роздуми з тих чи інших аспектів
Дайджест [128]
Цікава інформація зі світу та з тенет інтернету
Дописувачі [26]
Тут публікуються матеріали наших користувачів та друзів сайту
Номер 11 [9]
Тематика номеру - Людина як диво. Можливості людини, її психіки та тіла, особливості діяльності людського організму
Форма входу
Twitter
Реклама у Львові
Рекламний центр Тріумф
Відвідуваність