Психологічні механізми комерційних культів (на прикладі Амвей) - Номер 5 - Каталог статей - Науково-популярний психологічний журнал
П'ятниця, 09.12.2016, 03:55

ЗНАННЯ ТА РОЗВИТОК

Каталог статей

Головна » Статті » Номер 5

Психологічні механізми комерційних культів (на прикладі Амвей)

В погоні за великими грішми та швидким збагаченням, багато людей потрапляє на гачок так званих “фінансових пірамід”. Одним з різновидів такої шахрайської структури є мережевий маркетинг або система прямих продаж. Однак, фінансова втрата є не найбільшою загрозою таких організацій. Дуже часто люди піддаються психологічній обробці, після чого їм стає набагато складніше критично осмислювати свої справи та приймати власні рішення. В основі усіх МЛМ структур почесно стоїть корпорація  “Емвей”, на прикладі якої і розгяладається ситуація.

У 1998 році в газеті «Daily News» компанії «Amway»  була дана наступна характеристика: «Емвей» - міжнародна організація, що діє за принципом багаторівневого маркетингу. Кореспондентові газети вдалося отримати інформацію від її колишніх членів, яким вдалося вирватися з «комерційної» залежності. Вони охарактеризували «Емвей» як піраміду, прибуток в якій залежить від заманювання все нових і нових людей в систему. Більше того, вони говорили про організацію як про псевдохристиянську секту, члени якої повинні скандувати вірші з Писання, одночасно концентруючи свої думки на картинках - символах благополуччя: машинах, будинках і яхтах, якими вони повинні обклеювати дзеркала у ванні і дверці холодильників. У США число дистриб'юторів продуктів «Емвей» перевалило за 750 тисяч. Всі вони звітують перед своїми начальниками і керують тими, кого вони завербували. Вони повинні слухати надихаючі аудіозаписи і брати участь в семінарах з підвищення мотивації, на яких їх лідери (в числі іншого) люто викривають аморальність зовнішнього світу. Також члени повинні вносити свої пожертвування на кампанію по розповсюдженню організації. Лідери «Amway», на відміну від лідерів релігійних тоталітарних сект, не приховують своєї комерційної зацікавленості, але так само використовують методи впливу на особистість. Для цієї мети організовуються спеціальні семінари (наприклад, по підвищенню мотивації або збори, на яких кожного разу мовиться про унікальність організації і про те, яка велика честь випала всім присутнім працювати тут), які зобов'язані відвідувати всі члени організації. Основний прибуток член організації отримує не стільки від продажу продукту, скільки від вербування в організацію людей. Кожному членові обіцяється відсоток від всіх продажів, які зроблять ті люди, кого вони приведуть в секту. По суті, це піраміда, в якій заробляє тільки верхівка. Природно, для зміцнення піраміди керівництво створює ідеологію, за рахунок якої вдається тримати людей в руках.

Великий наголос робиться на можливості створення Інтернет-бізнесу. На практиці ж існує 800 000 магазинів, які абсолютно однакові і продають одну і ту ж продукції по цінах удвічі вище, ніж ціни в звичайному Інтернет-магазині. В результаті при появі кожного нового розповсюджувача шанси останніх зменшуються, а сам він потрапляє в умови жорстокої конкуренції, навіть і не замислюючись про це.

В результаті, можна зробити вивід, що «Емвей» має в собі всі ознаки піраміди, що ставить своєю за мету виключно наживу:

-99% працівників не отримують прибутку, а лише витрати (купівля продукції, касет, книг, відвідування семінарів, витрати на вербування нових клієнтів);

- високий вступний внесок (>30$), в т.ч. за навчання, контракт, комп'ютерні послуги;

-примушування до закупівлі товару про запас;

-відмова від покупки товару назад (легальні компанії повернуть вам гроші, якщо ви протягом визначеного часу захочете вийти з бізнесу) ;

-неліквідність товару;

- малоінформаційні, часті і дорогі тренінги, що орієнтуються на мотивацію.

Окрім цього, багато рис організації властиві тоталітарним сектам. Практики, використовувані фірмою, окрім здирства грошей у рядових членів, викликають психологічну залежність «розповсюджувачів» і роблять украй деструктивний вплив на психіку адептів.

З ознак деструктивних сект для Ейвон та споріднених з ними характерними є:

Контроль поведінки

Чоловік повинен витрачати в середньому від 28 до 56 годин в тиждень на «будівництво бізнесу». Ці дії включають: телефонні бесіди для пошуку нових людей; показ плану маркетингу (і поїздки); прослуховування звукових стрічок; читання книг; відвідини щотижневих і щомісячних зустрічей. І це лише на початку. (Хоча офіційно мовиться, що для побудови необхідно не більше 8-10 годин в тиждень і не потрібно залишати основну роботу).

Необхідно просити дозволу для ухвалення рішень. Для розповсюджувача, щоб швидко «побудувати бізнес», він не повинен думати сам. Фактично, тільки спонсор говорить йому, що робити. Часто спонсор рекомендує залишити дітей з ким-небудь, і йти показувати план. Повторюється це 6 або 7 разів на тиждень, щоб дійсно «побудувати великий бізнес». Що стосується дітей, які не бачать батьків, що залишають їх щоночі і лише обіцяють, що «скоро» вони будуть з ними?

Жорсткі правила

Не дивлячись на обіцянки «особистого вибору» і «свободи», розповсюджувачі зв'язані правилами Корпорації “Amwаy. Не допускається будь-яка творчість, все повинно відбуватися тільки по відлагодженій схемі. У системі головне поняття - «дублювання» (точне копіювання вищестоящих). Ви не можете встановити взаємовідношення або розділити будь-яку інформацію з ким-небудь не у вашій гілці. Це фактично перешкоджає розповсюдженню «негативної» інформації від однієї групи до іншої.

Не допускається негатив. Ви не повинні ніколи говорити що-небудь, нешанобливе про будь-якого члена вашої вищестоящої лінії, не дивлячись на їх поведінку.

Іноді люди позбавляються сну під час багатоденних WES-семінаров. Телебачення, фільми, читання, або інші заняття відволікають увагу НПА (незалежного підприємця AMWAY) від «бізнесу», тому максимально обмежуються. Обмежені розваги. Канікули або відпустка повинні збігтися з часом і місцем головних заходів (семінарів, тренінгів). Час з друзями і фамільний «бізнес» мінімізований, оскільки НПА, як очікується, проводить презентації або навчається, прослуховуючи аудіозаписи і відвідуючи семінари вечорами і у вихідні дні.

Інформаційний контроль, використання обману

В бізнесі Amway, широко використовується обман, від нового розповсюджувача аж до Діамантового рівня. Коли новий розповсюджувач починає будувати бізнес, він пропонує людям «створити бізнес», але не «створювати бізнес Amway». Обман продовжується кожного разу, коли розповсюджувач видає свою візитку. Зазвичай надруковано що завгодно - «Клуб GO DIAMOND», «незалежний підприємець» і так далі. Це створює враження, що ця «можливість» не має жодного відношення до AMWAY. Другий рівень обману - це Діректамі (PSD), що практикується і вище. Ці розповсюджувачі отримують прибуток не стільки від продажу або споживання товару, що продається в їх групі, скільки від мотиваційних аудіозаписів, відеострічок і квитків на семінари.

Обмежений доступ до інформації

Дуже мало інформації, яка доступна для нових розповсюджувачів, за винятком того, що вони зараз мають можливість створити бізнес, який приноситиме необмежений прибуток і вільний час для їх сімей. Інформація змінюється на різних рівнях. Лідери вирішують, кому і що «потрібно знати».

Широке використання культом пропаганди. Інформаційні бюлетені, журнали, звукові стрічки, відеозаписи, і тому подібне. Неправильні цитування, заяви, узяті поза контекстом з некультових джерел. Розповсюдження наклепу (наприклад, звинувачення Procter&gamble в сатанізмі). Рекомендується не спілкуватися з людьми, які вийшли з AMWAY, оскільки «вони невдахи і можуть перешкодити вашому бізнесу». Позитивна інформація про «бізнес» - вільно доступна, але доступ до протилежної інформації обмежений, часто за допомогою корпорації Amway/quixtar, яка має великий досвід судових процесів, погроз судових процесів і юридичних інструментів, щоб забезпечити мовчання критиків.

Контроль мислення

Потрібно засвоїти доктрину групи як «Істину». Упроваджується дихотомія миру. Всі, хто в групі - це рятівники миру, воїни добра, які несуть гинучому миру найбільшу можливість. Всі інші - приречені і є баластом. Не допускається альтернативна точка зору. У Amway, найголовніша інформація - та, яка допомагає створенню бізнесу. Розповсюджувачі завжди намагаються добре виглядати в очах їх нижче стоячої лінії, таким чином, отримуючи увагу, пошану і допомогу. Одна з частоповторюваних фраз: «правдою звільнити вас»; розповсюджувачі дійсно вважають, що вони служать Богові, допомагаючи Його людям, оскільки вводять їх в цей бізнес. Для них цей бізнес, свого роду «месія». Розповсюджувач повинен розповідати про AMWAY кожній людині, з якою він спілкується.

Вселяється думка, що негативне відношення до AMWAY може бути тільки у аутсайдерів, невдах. AMWAY - це єдина можливість забезпечити собі багате майбутнє. Нав'язується культ споживача і наживи.  Упроваджується розумове кліше: «успішні люди - це ті, хто має мету, їх 5%, останні 95% - це невдахи, «лузери».

Контроль емоцій

«Якщо «Система для успіху» не працює у Вас, це означає, що Ви не робите, що Вам потрібно робити». Таким чином, вся відповідальність з системи знімається (адже вона досконала) і вся провина лягає на Вас. Постійно навіюється, що, те, чим Ви є, не відповідає Вашому потенціалу.
На семінарах за допомогою сенсорних перевантажень і мотиваційних виступів люди доводяться до стану ейфорії. Протягом семінару мають місце різкі емоційні списи і спади.

Формування фобій

В бізнесі Amway розповсюджувачів учать, що будь-який інший стиль життя (за межами бізнесу Amway) - це приречення себе на жебрацьке існування, це малодушна відмова від своєї мрії. Вони учать, що розповсюджувач буде щасливий, тільки коли він досягає Діамантового рівня і він не повинен навіть пробувати бути щасливим в будь-якому іншому виді кар'єри. Упроваджується соціальна провина: «Моя сім'я нещаслива. Тому, що я не досить добре будую свій бізнес». Упроваджується страх зовнішнього світу тому, що «діловий світ і уряд існують, щоб використовувати вас і утримувати в поневоленні». «Негативні» люди, ті, хто не поважає «бізнес» не тільки неправильно направлені (про них мовиться що вони - «dreаmsteаlers» (Викрадачі мрії)), але вони ще хочуть утримувати людину в його менталітеті», що «поневолив», і тримати якнайдалі від свободи запропонованої AMWAY, якій він так відчайдушно зараз бажає.

Таким чином, діяльність AMWAY носить деструктивний характер, що представляє (різною мірою і співвідношенні) небезпеку, як мінімум, для психічного здоров'я і матеріального благополуччя громадян, а як максимум, для економічної і національної безпеки держави. 

Залишається з'ясувати останнє питання: яким чином корпорація «Амвей» добивається продажів на рівні мільярдів доларів, якщо її товари практично не продаються на стороні? Думаю, читач і сам здогадався: левову частку обороту забезпечує багатомільйонна армія дистриб'юторів, яка щомісячно отоварюється неліквідним ширвжитком, а потім завалює ним комори своїх будинків. Врешті-решт, Мета Життя полягає не в освіжувачі рота, вітамінах і «екологічно чистому милі», а в «Плані», який потрібно штовхнути на сторону в що б те не стало!

За метеріалами ЗМІ

Підготувала Саша Черняк

 

Категорія: Номер 5 | Додав: Ірина (13.10.2009)
Переглядів: 2674 | Коментарі: 3
Всього коментарів: 3
3  
Жах просто!3 місяці в компанії і жодного разу не зустрічав нічого з вищесказаного(особливо потішило-"завалює комори своїх будинків")

2  
В компанії Амвей користуєшся продукцією,а хто хоче робить з цього бізнес!!!А це що я прочитала це все НЕПРАВДА !!!!!!!!! А ХТО НЕ УСПІШНИЙ, ВІН ВСЮДИ БУДЕ ТАКИМ,НЕЗАЛЕЖИТЬ ВІД КОМПАНІЇ!!!!!!!!!!!!!!

1  
Який маразм. Де ви таке вичитали?!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Категорії розділу
Номер 1 [3]
Перший номер науково-популярного журналу "Пізнай себе!"
Номер 2 [7]
Тематика номера: мозок, розум, свідомість.
Номер 3 [3]
Основна тематика: соціум, соціотипи, соціоніка
Номер 4 [11]
Тематики номеру: характер та темперамент. Особистість.
Номер 5 [10]
Тематика номера: бізнес та підприємництво, самореалізація, самоорганізація та самовдосконалення
Номер 6-8 [17]
Тематика номера: спорт, культура, здоров'я, конфлікти та способи їх вирішення.
Номер 9 [10]
Основна тема номера: духовність, віра, релігія
Номер 10 [19]
Тематика номера: суспільство, сімя, колектив, взаємини, самопрезентація, маніпуляція
Нотатки [5]
Тут можна додатавати короткі нотатки та роздуми з тих чи інших аспектів
Дайджест [128]
Цікава інформація зі світу та з тенет інтернету
Дописувачі [26]
Тут публікуються матеріали наших користувачів та друзів сайту
Номер 11 [9]
Тематика номеру - Людина як диво. Можливості людини, її психіки та тіла, особливості діяльності людського організму
Форма входу
Twitter
Реклама у Львові
Рекламний центр Тріумф
Відвідуваність