Любомир Бованько, власник консалтингової компанiї, керівник
рекламного відділу одного з найбільших українських медіа-холдингів, автор
тренінгової системи розвитку "Технологiї Успiху". Успiшний бiзнесмен
з 12- тирiчним досвiдом роботи в рекламi, страхуваннi, нерухомостi,
консалтингу. Людина, яка знає як заробити, примножити грошi i куди найкраще їх
iнвестувати, розповідає нам про це.
-- Любомире
Ігоровичу, бiльшiсть теперiшнiх успiшних пiдприємств починали свiй бiзнес у
90-х роках ХХ-го столiття. Чи можливо тепер розпочати свiй бiзнес з нуля?
- Проблеми завжди були i будуть. В 90-х роках були свої
проблеми. Неврегульованi стосунки мiж державнимита недержавними контролерамибiзнесом. Зараз є iншi проблеми. Неправильно б було казати «створюю бізенс з
нуля», адже жоден бізнес не створюється з нуля. За будь- яким бізнесом стоїть
досвід засновників, спеціальні знання в обраній галузі. Тому неправильним буде
створювати бізнес в тій галузі, яка для вас є зовсім новою, яка не базується на
попередньому, хоча б мінімальному досвіді. Але шанс започаткувати свiй бiзнес є завжди.
Можна розпочати свiй або - щоб сильно не
ризикувати - франчайзинговий бізнес. Головне - мати сміливість заробляти грошi.
-- Чому ж тоді мало
хто з тих людей, які залишились без роботи, розпочинають власну справу?
-- Більшістьпоспішає
розпочинати власну справу, тому що, по-перше,
не кожнiй людинi пiдходить власний бiзнес. Багато людей дуже бояться проявляти
якусь iнiцiативу.Також важко зламати
стереотип, що люди, якi займаються бiзнесом, якiсь нечеснi, бандити. Вони
наживаються на iнших. Бiльшiсть наших людей не має культури поваги до бiзнесу.
На Заходi бiзнесмени - це поважнi члени суспiльста, якi створюють новi робочi
мiсця. У нас часом держава ставиться до бiзнесменiв, як до людей, якi усiм
виннi.
Тим, хто хоче започаткувати свою справу треба з безлiчi
варiантiв знайти свiй. Такий, який iншi не побачили. Адже за теорiєю
"голубого" i "червоного" океанiв малому бiзнесу не треба
намагатись завоювати "червоний" океан -- де висока конкуренцiя. Краще
звернути свiй погляд на "синiй" -- який серйозних гравцiв бiзнесу не
цiкавить. При виборі бізнесу спитайте себе, що ви вмієте, що любити і що
знаєте, в якій діяльності у вас є досвід, а також зверніть увагу на те, у чому
зараз на ринку існує незадоволена потреба.
-- У чому полягає слабкiсть
i в чому сила малого бiзнесу?
-- Дуже велика проблема нашого малого бiзнесу, коли вiн
починає копiювати великий бiзнес. При такому копiюваннi малий бiзнес однозначно
зазнає краху. Ось деякі признаки: починають так само витрачати на рекламу,
створювати великий штат працівників із поважними посадами. Або коли засновники
бізнесу хочуть отримувати пасивний дохід, наче круті інвестори-багатії.З часом цей бізнес виходить з під контролю, і
два варіанти: або зазнає краху, або якщо управлінці досвідченіі та грамотні, то
перебирають бізнес на себе, або ж створюють власний бізнес і забирають з собою
людей. Взагалі, таке поняття, як пасивний дохід у бізнесі дуже відносне. Можна
провести аналогію із збором врожаю. Що посієш, те й пожнеш, проте мало лише
сіяти, варто слідкувати, як зріє врожай, слід захищати його від шкідників,
удобрювати грунт.У малого бізнесу свої правила і закони.Сила малого бiзнесу в
його динамiчностi. В його оперативностi i швидкостi. Так як там немає великого
капiталу, немає якихось консервативних форм руху,то малий бiзнес має можливiсть
дуже гнучко пiдходити до процесу i швидко мiняти свою роботу, свої послуги,
постачальників. Вiн має бути легким і бiльш гнучким, чим великий бізнес, i в
цьому його сила.
-- Як оцiнити прибутковiсть своєї справи?
-- Якщо банкiвський депозит дає такий самий прибуток, як i
бiзнес, то в такому бiзнесi немає змiсту. Усе треба порiвнювати з банкiвським
депозитом i вiдповiдно до цього коригувати свiй бiзнес. Бiзнес тодi успiшний,
коли вiн хоча б удвічі дає більший відсоток ніж банківський депозит. Щодо
оцінки вартості бізнесу, то спрощено це
можна порахувати так: бізнес при продажі коштує стільки, скільки підприємство
заробляє за 3-5 років, або ж інколи також вартість бізнесу оцінюють як суму
коштів, які треба вкласти, щоб створити
такий самий бізнес.
-- Як власнику пiдприємствазбільшити свої прибутки?
-- Найперше, власнику слiд проаналiзувати усю ланку в
продажi товару чи послуги. Зробити декілька, таємно від своїх працівників,
контрольних закупок через знайомих чи спеціально найнятих людей. Як приймається
дзвiнок на входi, як менеджер пропонує послугу, як потiм обслуговується
замовлення. Чи довго видаються документи, чи зрозумiлi комерцiйнi пропозицiї. Пройшовши
цю ланку, власник може виявити ряд недолiкiв. Яке обслуговування, чи немає
бюрократичної тяганини здокументами.
Слiд порiвняти, як працює найближчий конкурент i як працюють свої працiвники.
Власнику було б добре подивитись на свiй бiзнес зi сторони. Тодi можна
зрозумiти, що, наприклад, непрофiльна дiяльнiсть може допомогти заробити
бiльше. Якщо фiрма виготовляє вiкна та дверi, то чому не налагодити випуск
супутнiх товарiв? Власник бiзнесу повинен провести ревiзiю своїх ресурсів.
Можливо, в наявностi є виробничi площi, якi простоюють, i їх можна здавати в
оренду чи започаткувати на цих площах новий напрямок бізнесу. Чи, можливо,
торгова марка є дуже вiдомою i можна продавати франчайзинговий бізнес. Або є
квалiфiкованi кадри, якi повiстю не задіянi ,i можна створити консалтинговий
вiддiл, якi б надавали послуги iншим пiдприємцям іорганiзацiям. Проблемою багатьох власників
підприємств є люди, що переростають підприємство і потребують подальшої
самореалізації, яке це підприємство задовільнити не може або через різні
причини не хоче.Тоді працівники ідуть працювати в інші компанії або відкривають
власний бізнес. Розумні керівники звичайно намагаються утримати в себе
ефективних професіоналів, адже скільки часу і коштів треба, щоб знайти і
підготовити нових. Якщо ж це невдається - намагаються зберегти добрі стосунки. Може,
через деякий час ці люди, набравшись нового досвіду, захочуть повернутися назад,
або стануть покупцями, або й дилерами ваших товарів чи послуг.
-- Як заробити бiльше найманому працiвнику?
-- Найманим працiвникам варто створити свою соцiальну
мережу, тобто намагатися постійно розширяти своє коло знайомств, допомагати
різним людям вирішувати їхні проблеми, навчитися підтримувати стосункиi навчитись себе представляти. Розповідайте
чим ви займаєтесь, яких знайомих маєте, якi питання можете вирiшити. Знайдіть у
собi родзинку, якусь конкурентну перевагу. Чим можуть допомогти вашим новим
знайомим ваші попередні знайомства? Як казав Зіг Зіглар :”Ми можемо отримати
від людей все що завгодно, якщо будемо допомагати отримувати їм те, що вони
хочуть” . Варто зробити себе корисним великій кількості людей. Якщо людина хоче
бiльше заробляти, вона повинна працювати не так, як їй платять, а значно
бiльше. Хочете бiльших грошей -- працюйте на бiльшi грошi. Будьте готові пройти
лишню милю. В першу чергу варто ставати професіоналом своєї справи. Вертикальна
кар'єра це лише набiр зiрочок, якi легко втратити. Горизонтальна -- це досвiд ,який
неможливо забрати.Ну й звичайно, "залізне” правило кар'єриста : знайшли роботу
— відразу шукайте іншу із зарплатою на 50% більшою. Шукайте як в себе в
компанії ,так і в інших
-- А як щодо кредитiв? Для бiзнесу, найманого працiвника?
-- Слід зрозуміти, що таке добрі і погані борги.Добрі борги це ті, завдяки яким ви маєте можливість
у майбутньому заробитити або в теперішньому уникнути зайвих витрат. Наприклад, якщо ви придбали квартиру чи землю
в кредит, а потімпродали її за вищою
ціною, навіть не погашаючи кредит власними коштами, за вас це зробив покупець у
день купівлі, тоді це добрий кредит, або коли ви позичили кошти скажімо під 12%
річних і знайшли інструмент, що приносить більше (скажімо, бізнес чи
інвестиційний фонд) це також є добрий борг. Але є і погані борги -- колибереться кредит на новий мобiльний, на домашнiй
кiнотеатр чи холодильник з аргументацiєю, що я не можу чекати, я хочу мати це вже тепер i зараз, -- це є
поганий борг. I ось чому -- так крадеться своє майбутнє. Може змiнитися
ситуацiя в країнi, може впасти зарплата, вирости проценти по кредиту. Особливу
небезпеку становлять кредитні картки. По них людина може опинитись у великихборгах. Насправдi втратою будуть
не тiльки проценти, якi позичальник виплачуватиме банку. Втратою буде неотримана вигода.
Парадоксальна ситуацiя: людина через рiк може купити, наприклад, холодильник i
доплатити до нього ще певну суму понад 40% рiчних i не задумується, що якщо б
вона поклала цi грошi на депозит, то їй би ще банк доплатив вiдсоткiв 15-20 --
тобто цi проценти i є неотримана вигода. А так виходить, що з одного боку немає
грошей, томуберуть кредит, а з другого
грошi на повернення знаходяться. I не лише кредиту, а й вiдсоткiв. Кредит слiд
брати лише в тому випадку, якщо завдяки йому можна заробити бiльше, або те, що
купується, є необхідним інструментом для заробляння грошей,скажімо, машина для ефективного працівника,
що задіяний у продажах. Адже завдяки їй він може зааробляти більше.
-- Чим ще небезпечний кредит?
-- Часто буває така ситуацiя: людина взяла кредит i чим по-швидше
старається його вiддати. А чи є в цьому сенс? Усю зарплату вiддавати. Адже коли ви віддасте
кредит, ви просто вийдете на нуль. Чи сприятиме це мотивації? Чи не краще цю
суму класти на депозит, а кредит вiддавати частинами? Тодi по закiнченнi
термiну кредиту у банку буде лежати «кругленька” сума. Яку ви вже потім зможете
інвестувати у прибуткові механізми. «Залiзне» правило: якщо ви можете вiддати
весь борг -- вiддавайте половину того, що ви можете вiддати. Краще мати i
кредит i депозит, нiж один погашений кредит. Адже життя повне «сюрпризів». Людина
може втратити роботу, захворіти, або ж
може виникнути термінова потреба вигідно вкласти гроші. І що з того що у вас
майже погашений кредит, якщо ви нічого не відклали? Де візьмете гроші?