Емоція- це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності.
Роль емоцій для тварин і людей може бути як позитивною так і негативною.
Думки вчених про значення емоційрозходяться. Однак безсумнівна головна роль емоцій -їхня участь у керуванні поведінкою людини й тварин.
Це значення емоцій обговорювали ще мислителі Древньої Греції.
Емоції також можуть негативно впливати на людську діяльність та поведінку, наприклад, дезорганізовувати її. Вониздатні переповнювати свідомість і змушувати нас діяти ірраціонально. Цю роль у першій половині ХХ ст. визнавали чи не єдиною. Низка французьких психологів одночасно висловила думку, що емоції можуть порушувати цілеспрямовану діяльність. П. Жані заявляв,що емоція - це дезорганізуюча сила,яка спричиняє порушення пам’яті, навичок, призводить до заміни складних дій простішими.
Деяким людям вдається легко контролювати свою поведінку, іншим, крім того і свої почуття, ще іншим не вдається ні те ні інше, але багато з них не можуть збагнути причину цього. Чому так відбувається? В чому ж секрет контролю емоціями?
На сучасному етапі розвитку людства існує чимало методів керування небажаними емоціями. У цій статті особливу увагу надамо такому способу, якмузикотерапія.
Музикотерапія - психотерапевтичний метод, що використовує музику, як лікувальний засіб.
З лікувальною метою музику застосовують з давніх часів. На думку фахівців, ефект музикотерапії ґрунтується на одночасній дії на організм людини трьох чинників: психолого-естетичного (асоціації, емоції, образний ряд),фізіологічного (функціональний, за допомогою якого можна тренувати окремі функції організму) і вібраційного (музика здійснює вібраційний вплив на клітини, активізуючи різні біохімічні процеси в них).
Як механізми лікувальної дії музикотерапії використовують: катарсис, емоційну розрядку, регулювання емоційного стану, полегшення усвідомлення власних переживань, конфронтацію з життєвими проблемами, підвищення соціальної активності, придбання нових засобів емоційної експресії, полегшення формування нових стосунків і установок.
Існують спеціальні програми і методики, які використовуються психологами при підготовці до пологів майбутніх мам. Одним з прикладів успішного застосування таких методик стала програма "Вітоніка", що складається з декількох комплексів, що призначаються залежно від віку і стану здоров'я людини.
Перший комплекс програми під назвою "Сонатал" є методикою музичної стимуляції розвитку плоду і новонародженої дитини, а також зняття стресів у вагітної жінки за допомогою музики. Під час досліджень було встановлено, що за допомогою музики можна впливати на три сфери життєдіяльності плоду - рухову, емоційну, дихання, і навіть управляти їх розвитком. І головне, що музична стимуляція позитивно позначається як на психічних, так і на фізичних його якостях.
Припиняти музикотерапію не рекомендується і після народження дитини. На даному етапі можна використовувати інші комплекси, розроблені в рамках програми "Вітоніка". До їх числа входять:
- "Ейдотоніка" - музика кольору, призначена для дітей першого року життя, впливає на зір і розрізнення кольорів
- "Лінгвотоніка" - музика слова для дітей другого року життя, що допомагає розвивати у дитини відчуття мови, сприяє становленню мови
- "Хореотоніка" - музика руху для дітей третього року життя, що впливає на рухову активність.
- На більш старший вік розраховані комплекси "Валеотоніка"(музичні уроки здоров'я) і,власне,"Музикотерапія"- лікування захворювань за допомогою музики.
Виділяють чотири основні напрями лікувальної діїмузикотерапії:
1)Емоційне активування в ході вербальної психотерапії;
2)Розвиток навиків міжособового спілкування (комунікативних функцій і здібностей;
3)Регулюючий вплив на психовегетативні процеси;
4)Підвищення естетичних потреб.
Існують дві основні форми музикотерапії:
1)Рецептивна
Така музикотерапія передбачаєпроцес сприйняття музики з терапевтичною метою.
Рецептивна музикотерапія існує в трьох формах:
- комунікативна (спільне прослухування музики, направлене на підтримку взаємних контактів взаєморозуміння і довіри);
Рецептивна музикотерапія використовується частіше. Учасники групи прослухують спеціально підібрані музичні твори, а потім обговорюють власні переживання, спогади, думки, асоціації, фантазії, що виникають у них в ході прослухування. На одному занятті прослухують, як правило, три твори або три більш-менш закінчених уривки (кожен по 10-15 хвилин).
Програми музичних творів будуються на основі поступової зміни настрою, динаміки і темпу, з врахуванням їх різного емоційного навантаження. Перший твір повинен формувати певну атмосферу для всього заняття, проявляти настрої учасників групи, налагоджувати контакти і вводити в музичне заняття, готувати до подальшого прослухування. Це спокійний твір, що відрізняється розслаблюючою дією. Другий твір - динамічний, драматичний, напружений, він несе основне навантаження, його функція полягає в стимулюванні інтенсивних емоцій, спогадів, асоціацій проектного характеру з власного життя людини. Третій твір повинен зняти напругу, створити атмосферу спокою. Він може бути спокійним, релаксуючим або, навпаки, енергійним, таким, що дає заряд бадьорості, оптимізму, енергії.
2)Активна музикотерапія є терапевтично направленою, активною музичною діяльністю: відтворення, фантазування, імпровізація за допомогою людського голосу і вибраних музичних інструментів.
Активний варіант музикотерапіївимагає наявність простих музичних інструментів. Учасникам групи пропонується виразити свої відчуття або провести діалог з ким-небудь з членів групи за допомогою вибраних музичних інструментів. Як варіант активної музикотерапії може розглядатися хоровий спів.
Нижче наводимо пакет програм класичної музики для регуляції різноманітних емоційниих станів:
1) Зменшення відчуття тривоги і невпевненості — Шопен "Мазурка, "Прелюдії", Штраус "Вальси", Рубінштейн "Мелодії".
2) Зменшення дратівливості, розчарування, підвищення відчуття приналежності до прекрасного світу природи —Бах "Контата 2", Бетховен "Місячна соната","Симфонія ля-мінор".
3) Для загального заспокоєння, задоволення — Бетховен "Симфонія 6", частина 2, Брамс "Колисанка", Шуберт "Аве Марія", Шопен "Ноктюрн сіль-мінор", Дебюссі "Місячне сяйво".
4) Зняття симптомів гіпертонії і напруженості в стосунках з іншими людьми — Бах "Концерт ре-мінор" для скрипки, "Кантата 21", Барток "Соната для фортепіано, квартет 5, Брукнер "Меса ля-мінор".
5) Зменшення головного болю, пов'язаного з емоційною напругою — Моцарт "Дон Жуан", Аркуш "Угорська рапсодія" 1, Хачатурян "Сюїта Маскарад".
Також музику використовують і для активізації різноманітних психічних станів особистості:
- для сну(Delta-sleep-system);
-інтелектуальної діяльності(Awakened Mind System).
Впливаючи на клітинному рівні на організм людини, музика може здійснювати як позитивну, так і негативну дію на слухача. Тому підбирати музику для лікування і релаксації повинен професіонал, заздалегідь склавши для себе психологічний портрет людини і загальне уявлення про спектр його музичних пристрастей. В принципі, жоден з музичних стилів не викликає у музикотерапевтів різко негативних оцінок, проте більшість фахівців сходяться на думці, що краща музика для лікування і розслаблення - це класика та традиційні народні мотиви.
Коли людина знаходиться в ситуації, де їй потрібно викликати бажані емоції, то вона може використати такий метод, як музикотерапія. Цей метод є ефективним не лише через його використання, як психологічного , а також, як і лікувального засобу.