У кожного з нас своє ставлення до критики. Хтось одразу захищається, хтось мовчить
i робить висновки. Але погодьтесь, що вiд будь-якої критики, навіть справедливої,
настрій псується надовго. Якi бувають прийоми критики i як правильно реагувати
на критику? Чи варто критикувати начальство? Про це сьогодні
"Пораднику" розкаже керiвник консалтингової компанiї "Кориснi поради",
бiзнес-консультант, психолог Любомир БОВАНЬКО. - Любомире Ігоровичу, якi бувають
прийоми критики?
- Є кілька прийомів критики.
Наприклад, такий прийом, як «контрастний душ». Коли керiвник говорить: «Ну Іване,
ти ж розумний чоловік, освічена людина, найкращий із працівників, а так
облажався, повну дурню зробив, як ти так мiг? Такий класний фахівець, а в цій ситуації
– iдiот». I коли людині так говориш, вона не ображається, бо більше чує
похвали. Саме цей прийом часто використовують досвiдченi керівники. Другий
прийом: "я -- ти". Це коли керівник говорить: "Коли я починав працювати
то я також робив багато помилок. Але ти тут помилився, так-то i так-то".
Тобто керiвник покритикував себе - покритикував підлеглого.
- Пане Любомире, а якi бувають прийоми проти критики?
- Найделiкатнiший прийом -- це "комплiмент на критику".
Наприклад: жiнка-керiвник критикує свого пiдлеглого. На що вiн їй вiдповiдає:
"Маріє Iванiвно, коли ви кричите у вас стає такий сексуальний голос... Чоловіку
ж керівнику можна сказати: "Ви справжній воїн, але тут ми не на вiйнi, ми
в офiсi, тому давайте перейдемо на діловий тон". Тобто вас
критикують, а ви керiвника хвалите. Також є дуже гарний прийом: "здавалось
-- виявилось". Ось наприклад начальник говорить: "Ну чому мені так не
везе з підлеглими, мене оточують самi iдiоти? Роботу зробили невчасно i можна
було зробити краще. Я би зробив так i так". I тодi пiдлеглому варто
сказати: "Так, менi також спершу здавалось, що це просто, але коли я
розiбрався в цьому, то виявилось, що на виконання завдання знадобилось бiльше
часу". Це чудовий прийом проти будь якої критики. Начальник критикує а ти
вiдповiдаєш: менi також це здавалося, а виявилось... Це один з
найрозповсюдженiших прийомiв вiдповiдi на критику.
Також є такий прийом, як "діловий тон". Коли на критику
вiдповiдаєш:
- "Добре, давайте сядемо i
цивiлiзовано все обговоримо. Проаналізуємо, що було. Спрогнозуємо , якi
проблеми нас можуть чекати". Без емоцiй акцентувати увагу на досягнення
спiльного результату. Сказати: "В нас же одна спiльна мета, правда?"
Акцентувати увагу на тому, що об'єднує. Або уявити того, хто критикує
тренажером. "Ось вiн на мене кричить, критикує, а чи зможу я стриматись?
Чи зможу я в цей момент говорити тобi комплiменти, посмiхатись i жартувати. Чи
зможу я щось таке сказати, що усi почнуть смiятися з тебе, мого критика?".
Також можна використати ще такий прийом як, "я -- повiдомлення". Це
означає на критику вiдповiсти: "Iване Iвановичу, ось ви мене критикуєте,
кричете на мене, а я хвилююся, я відчуваю свою непотрiбнiсть, мені сумно i я не
можу далi працювати..."
- ...I заплакати?
- На роботi сльози це - табу! Якщо у вас очi зволожилися - це одне, а якщо
увiдповiдь на критику почнеться
iстерика, ридання, грюкання дверима – це викличе вкрай негативну реакцiю в
начальника. Кожен на роботi виконує свою функцiю. I працiвника, який не може
вправно виконати свою функцiю, якнайскорiше начальнику захочеться замiнити на
iншого.
- Як бути, коли тебе критикує колега?
- Коли вас критикує коллега, ви iнстинктивно вiдчуваєте чи ця критика справедлива,
чи за нею щось стоїть. Завжди дивiться, хто вас критикує. Ця людина --
професiонал? Краще ніж ви розбирається в тiй роботi, за яку вас критикує?
Запитайте його, чим вiн може аргументувати свої слова. Якщо у вiдповiдь
почуєте: "Ну, я так думаю..." Можете вiдповiсти:"Ти правий, бо
ти так думаєш :)))." i не звертайте на нього уваги. Також слiд зрозумiти,
для чого вас критикують. Адже будь-яка критика - це манiпуляцiя. Це спроба
керувати вашою поведiнкою. Ваша реакція залежатиме від того, чого від вас
колега. Можливо, співробітник просто хоче ранiше пiти додому, тому критикою пiдштовхує
вас зробити частину роботи i за нього.
- Любомире Iгоровичу, як реагувати на критику начальника, якщо вона справедлива?
- Слiд сказати наступне: "Добре, я уважно вас вислухала, Марiє
Iванiвно. Я врахую вашi зауваження в своїй подальшiй роботi". Цю фразу
можна й повторити. Так ви показуєте керiвниковi своє розумiння того, за що саме
вас критикують i що ви вiдкритi для спiвпрацi.
- Як правильно реагувати на несправедливу критику?
- На цей вид критики є кiлька способiв реагування: атака, втеча, або
зробити з себе ,невинну жертву: "я такий благородний, виважений,а на мене
нападає агресор. Люди добрі, я це якось стерплю, але ж він і вам не дає працювати,
псує вам настрій... " Тобто покликати на допомогу оточуючих і відділити
критика від колективу. Це він на нас нападає, нас ображає, а я добрий і
благородний :))).
Є також подібний прийом, що розрахований на стороннього глядача, коли вас критикують
публічно. Цей прийом називається <<доведення до абсурду через преребільшення
своєї вини>>. Наприклад, успішній діловій жінці закидають, що вона все
добивається завдяки інтимним стосункам із начальником. Відповідь проблизно
така: <<Це дійсно так, і не тільки з ним, але і з його друзями, дружиною
і дітьми.!:))>>. Або на закид , що всі статки заробив через зловживання
службовим становищем: <<Зараз я з тобою договорю, тільки перепаркую
власний вертоліт і перетелефоную дружині на Канари -- у нас там власний замок.
І всім цим я володію завдяки зловживанням на рідненькій роботі!>> Як
правило після таких коментарів, оточуючі не сприймають критику у вашу адресу
серйозно, навіть коли вона справедлива, так як ваш коментар робить критика і
його оцінку смішною для них.
Також можна уявити критика як психічно хвору людину. Не перебивайте його, зробiть
розумний і по-особливому співчутливий погляд. А про себе скажіть: «так-так,
хворий, вилікуємо» Навіщо ж вам з ненормальним сперечатися, у нього ж
галюцинації.
Можна просто не реагувати на критику. Iгнорувати критика. Порожнiй погляд, мовчання,
без емоцiй. Нехай той, хто критикує скаже усе, виллє душу. Якщо все таки не
хочеться мовчати i є бажання вiдповiсти, перебити критика, то слiд це робити
тодi, коли людина вже майже закiнчила говорити, майже априкінці видиху. Коли Людина
вдихнула, її вже не переб'єш. I перебивати треба словом "Так!". При
цьому добре зробити рукою жест долонею вниз в бiк сонячного сплетiння критика.
I одразу говориш те, що хочеш сказати.
- Пане Любомире, а який спосiб
найефективнiший?
- Найефективнiший i найсильнiший спосiб це - iгнорування. Спокiйно стояти i
слухати, нiяк не реагуючи на критику. Таку протидiю не кожен може витримати. - А як реагувати на глузливу критику керiвника, яку чує колектив?
- Це найболючиший вид критики. Тут треба зробити великi очi i сказати: "О
Боже, Марiє Iванiвно, я вважала вас такою вихованою, коректною, а ви таке менi
говорите... У вас що, якісь проблеми? Може, я чимось зможу вам допомогти?".
Зробити невинний вигляд i постiйно повторювати: "я вас завжди вважав, а
ви...". - Чи варто колективу критикувати начальство?
- Як правило нiчого, крiм поганого настрою, це не дає. I ось чому. Наприклад,
працiвники отримали зарплату i незадоволенi. "Чому так мало? За нас
керiвництво зовсiм не думає!..." Перед тим, як критикувати, слiд згадати,
а що мене тут тримає. Якщо менi не подобається, чому я звiдси не йду? Якщо працiвник
не хоче нiчого мiняти, то навiщо обурюватись? Хочете бiльшої зарплати -- берiть
на себе додатковi обов'язки, пропонуйте новi iдеї керiвництву, рекламуйте себе.
Або iдiть на iншу роботу, де вас оцiнять, чи створюйте власний бізнес.. А нашi
люди - як бiльярднi кулi. Поки їх не вдариш, вони нiкуди не
покотяться. Залiзне правило кар'єриста: знайшов роботу -- одразу шукай iншу
із ще бiльшою зарплатою як мінімум на 50%. А обурюватись, що хтось отримав бiльше,
а ти менше,i що за тебе керiвник не
думає, просто нерозумно. Слiд спершу себе спитати, не чому в когось бiльше, а
що вiн робить такого, чого не роблю я? Чи хочу я робити ще щось, крiм того, що
завжди? А своєю критикою збурювати цунамi у склянцi води просто нерозумно.
- I як би ви порадили чинити керiвниковi на таку критику знизу?
- Я б порадив ввести бiльш жорсткий контроль за виконанням роботи. Керiвник
може сказати: я готовий вас вислухати, що ви пропонуєте? У вас є iдеї, як удосконалити
виробничий процес? В iдеалi, звичайно, добре було б, якщо керiвник щодо кожного
свого працiвника склав кар'єрний план і обговорив це з підлеглим.
- Чи варто начальниковi критикувати новачка, який щойно влився у колектив?
- Коли в органiзацiю приходить новачок, то вiн приносить iз собою ентузiазм,
новi iдеї. Але перш за все потрiбен час, аби вiн став членом цього колективу.
Тому вiдношення керiвника до новачка i до досвідчених коллег має бути рiзним.
Новачкам спершу жорсткий iнструктаж i контроль за результатом, мінімум
ініціативи-це перша стадія входження в колектив. Друга стадія подібна на першу.
Але дає більше самостійності новачку у тактичних питаннях. Має бути багато
контролю, але й багато підтримки і похвали. І тільки на третій стадії керівник
ставить завдання і, задаючи підлеглому запитання,разомз ним шукає шляхи для
досягнення мети, мотивує працівника до ініціативності. А на четвертій стадії
керівник і підлеглий -- це вже майже рівні партнери, керівник ставить головну
мету, а способи її вирішення підлеглий вибирає самостійно. Перехід із стадії в
стадію має бути підкріплений вимірюваними результатами, а не розмовами,
авторитет треба заслужити.
- Пане Любомире, як реагувати на несподiвану критику? Ось я йду на роботу в
чудовому настрої, сповнена нових iдей i бiля мого столу на мене чекає вал критики...
Що робити?
- Взагалi, кожен, йдучи на роботу, повинен бути налаштований на заплановану
спонтанну ефектиність у будь-якій ситуації.
- Але ж це неправильно! Кожного дня йти в офiс як на вiйну...
- Слiд навчитися довiряти собi, своїм iнстинктам. Ви ж не роздумуєте, а інсинктивно
різко відриваєте руку від гарячого предмету чи швидко відскакуєте вбік, коли на
вас мчить автомобіль. Варто вiрити в те, що ви завжди зумiєте вчасно зреагувати
на критику. Знайдете потрiбнi слова. Вiрити, що ви переможець, що ви удачливi.
I якою б несподiваною не була критика -- якщо в людини є установка на перемогу
-- критика їй не страшна. о коли людина починає довго думати над тим, що ж
вiдповiсти на критику... час iде... усi дивляться... вiдповiдi немає... ага ...
гальмо... Якщо пам'ятати лише свої поразки i невдачi i колекцiонувати їх, то
людина перетвориться на джерело недосконалостi, яке i на критику зреагувати
вiдповiдно не зможе. Якщо тримати в своїй пам'ятi свої пермоги і досягнення - вiдповiдно
i реакцiя на критику буде миттєвою i влучною. Рекомендую кожному завести
щоденник перемог і щодня записувати мінімум п'ять речей, за які сьогодні варто гордитися.
Взяти собі за привило не зробив і не записав п'ять корисних справ - не йду
спати поки не зроблю їх! - Пане Любомире, чи варто прислуховуватись до критики?
- До слiв критики варто прислухатися завжди. Навiть якщо вона здається несправедливою.
Адже за критикою завжди щось стоїть. Це i нездоровi амбiцiї, це i заздрiсть,
або, можливо, i справдi ваша якась негативна поведiнка. Або може випливти
iнтерес якихось третiх осiб. Або чиясь особиста образа. Також критика -- це
можливiсть переглянути свою поведiнку i зрозумiти, де саме ви припустилися
помилки.
- Як правильно критикувати?
- Завжди треба пам'ятати просте правило. Критикувати треба дiї людини, а не
особистiсть. Тобто нiчого особистого -- тiльки бiзнес. Якщо керiвник переходить
на критику особистостi, то лише з метою позбутись цiєї людини. Вiн просто хоче
аби людина пiшла з органiзацiї, або ж просто не розуміє наслідки своїх вчинків.
Оксана МОКРIЄНКО
Автор і ведучий керівник консалтингової компанії <<Корисні
поради>>,
бізнес-консультант та психолог Любомир Бованько.