Любомир Бованько: «Люди часто зверталися до
мене за порадами»
– Любомире, а що було згодом? Як Ви почали
займатися власним бізнесом»?
– Згодом я записався на бухгалтерські курси.
Потім склав іспит на права водіння авто. Потім вступив у «Львівську
політехніку» на факультет «Економіка та менеджмент» на вечірню форму навчання.
Можна сказати, що життя само привело мене до
цього. Працюючи в «Експресі», я стикався з тим, що фірми хочуть іншого виду
реклами, тобто рекламу на радіо, рекламу на ТБ, але не було можливості це
забезпечити. Для однієї фірми якось я придумав ролик на радіо. Потім сам же
його і начитав. Потім для фірми, яка займалася лікувальними чаями, моя мама
придумала рекламний віршик. . Я зареєстрований як приватний підприємець з 2000
року. У 2002 році ми з товаришем
відкрили ТзОВ. Мій товариш на той час уже займався також власним бізнесом по
рекламі, колись він стажувався у мене в «Експресі», а потім зайнявся «вільним
плаванням». Він знав, що я талановитий рекламіст, з великою клієнтською базою
тому довго вмовляв мене про спільну фірму, так як бачив у цьому перспективу для
себе
– Любомире, а що було потім?
– Зареєструвавши компанію, ми стали
співвласниками – 50% на 50%. Пам’ятаю, тоді ще один досвідчений юрист, що
допомагав регіструвати ТзОВ сказав: «Я бачив афганців, які під час війни один
одного з-під куль витягували. А коли довелося ділити гроші, то не могли
поділити. Не робіть 50 на 50. Хтось має бути головним». У нас виникла трохи інша
ситуація: ми не могли поділити не так гроші, як керівництво. Ми по-різному
бачили кожну проблему та її вирішення. І врешті-решт я вийшов із цієї компанії.
– Як складалося Ваше життя потім?
– З цього часу я веду підприємницьку діяльність. Паралельно я ще
закінчив юридичний факультет у Міжрегіональній академії управління персоналом,
а згодом і психологічний факультет.. У роботі дуже важлива психологічна
складова. Уміння налагодити контакт, уміння подати себе і свій продукт,
сформувати довірливі відносини.
У 2007 році стартує консалтингова компанія
«Корисні поради», спочатку це були в основному рекламні послуги, потім я
запустив послуги агентства нерухомості, а два роки тому також
тренінгові-консультаційний центр «Технології Успіху».
Я проводжу професійні тренінги з підготовки
тренерів-консультанті, маклерів та рекламних агентів, є VIP-програма і
персональна програма. Нині я проводжу спеціалізовані тематичні тренінги та
консультую людей і організації, котрі прагнуть більше заробляти, а також
покращити й урізноманітнити
взаємовідносини як на роботі, так і в особистому житті.
На сьогодні працюють усі три напрямки:
агентство рекламне, агентство нерухомості та тренінгові-консультаційний центр.
– А звідки така назва? Чому саме «Корисні
поради»?
–Якось так вийшло, що люди часто зверталися до
мене за порадами і по рекламі, і по нерухомості (я вже на той час мав великий
досвід у купівлі-продажу нерухомості) і по страхуванню (я колись активно
співпрацював зі страховим посередником «Євролайф»), і по різних психологічних
моментах і щодо тренінгів продаж, для своїх працівників знайомі підприємці
запрошували мене для тренувань персоналу. Тому я на комп’ютері спеціально
створив для таких цілей папку, яку назвав «Корисні поради». . Потім так назвав
фірму і за регістрував торгову марку, так як назва мені сподобалася.
Любомир Бованько: «Немає вічних ворогів, немає
вічних друзів, є вічні інтереси»
– Любомире, а чи можете Ви об’єктивно оцінити
себе як керівника?
– Мені більше подобається демократичний стиль
керування. Хоча іноді бувають випадки, коли я можу бути дуже жорстким. З людьми
треба бути різним. Багато що залежить від підбору людини. Головне – на початках
не помилитися в людині. Треба працювати з людьми, які заслуговують на довіру. А
також створити працівникам такі умови, щоб їм не хотілося красти чи обманювати.
– Любомире Ігоровичу, скажіть, будь ласка, як
ви ставитеся до ризиків у бізнесі?
– Взагалі нічого не буває без ризику. Але не
варто плутати ризик з безпечністю.
Варто прораховувати декілька сценаріїв
розвитку подій. Хоча які б дослідження не проводили б люди, як би не
прораховували все одно ризик залишається. Поки не почнеш не знатимеш. Варто
концентруватися не на тому як не програти, а як виграти.
Також я
виробив для себе принцип, якщо все прорахував, вкладаєш зусилля, але справа не
йде, отже, це не моє. Не варто вести запеклу боротьбу за справу, яка не
вдається. Є багато випадків, коли навіть саме життя дає підказки. Коли одні
двері закриваються, відкриваються інші. Просто треба вміти вчасно їх
розпізнавати такі сигнали і керуватися ними. Також не варто вирішувати серйозні
справи, коли поганий настрій, коли людину мучать душевні переживання, коли у
неї сталося щось погане.
– Любомире,
а чи не боїтеся Ви необдуманих рішень? Як зробити правильний вибір?
Щоб прийняти правильне рішення важливо
правильно сформулювати кінцевий позитивний результат. Є так звана теорія
рішення винахідницьких задач, що вивчає як приймати найкращі рішення і робити
винаходи ( рос.ТРИЗ), автором якої є видатний російський вчений Альтшуллер, що
працював під псевдонімом Семен Альтов. Згідно цієї теорії варто придумати, що
буде ідеальним кінцевим результатом, а також щоб система було вигідно самій
робити його, або за мінімального
втручання в процес. Наведу такий класичний приклад. Фірма «Рібок» зіштовхнулася
з проблемою краж взуття на своїх заводах в Сінгапурі і в Гонконгу. Жодні
репресивні чи мотиваційні заходи успіху не мали. Красти продовжували.
Формулюємо ідеальний кінцевий результат( ІКР).
Система сама має виконувати результат –
щоб не крали. І ось рішення правий кросівок роблять у Сінгапурі, а лівий у
Гонконзі. Все, система сама слідкує за тим, щоб не крали. Красти стало не
вигідно.
Взагалі швидкі рішення завжди кращі ніж
зволікання. Тому інколи важливо прийняти будь-яке рішення ніж ламати голову над
ідеальним. Адже його просто може не бути. Як правило, в результаті будь якого
рішення щось втрачається і щось набувається. А приорітети рекомендую виставляти
згідно своєї системи цінностей, що навіть важливіше ніж вигода.
.– А чи здатні Ви на все заради грошей?
Гроші у моїй системі цінностей займають не
перше і не останнє місце. Відповідно віддаватиму перевагу тому, що веде до
більший цінностей. Як от свобода, почуття власної гідності, гарні
взаємовідносини з сімєю та інше.
Гроші стоять на першому місці коли їх зовсім
не має. Тому важливо їх мати, щоб вони не стали найбільшою цінністю
–– Любомире, а чи є у Вашому житті щось таке,
щоб Ви змінили, якщо була б така змога?
– Я б краще в школі вчився. Інколи стикаюся з
тим, що немає достатніх знань у точних науках. І ще я б раніше почав займатися
бізнесом. А так я ні про що не жалію. Моє життя цілком мене задовольняє.
– Ваша найбільша поразка та досягнення?
– Поразки?
Помилки були, а от поразки. Інколи я не вигравав, але програють тільки
ті хто здається. Я не здаюся, коли не виграю то шукаю виходи, «викручуюся».
Часто буває, що через проблему починаються найбільші звершення, як каже
приказка «Найтемніша ніч перед світанком». Тому раджу не робити поспішних
висновків усім і навіть в проблемах шукати нових можливостей для самореалізації
А щодо
досягнень, то найбільшим моїм досягненням є моя сім’я: жінка, що є для мене
найкращим другом і два сина-школяра і спосіб життя, що ми ведемо. Ну і
звичайно,моїм великим досягенням є те що можу собі дозволити бути достатньо
незалежною людиною.
– Любомире, кажуть, що у бізнесі не може бути
друзів. Яка Ваша думка щодо цього?
– Мені дуже подобається висловлювання Черчіля:
«Не має вічних ворогів, немає вічних друзів, а є вічні інтереси».. І є гарна
народна приказка, що краще дружба заснована на бізнесі, ніж бізнес на дружбі.
Варто розділити цінності таких трьох граней
життя: бізнес, дружба та взаємовідносини з соціумом. Основна цінність у бізнесі
– це вигода, а у дружбі – це альтруїзм. А соціум вимагає подібності. Якщо
цінності перенести з одної грані в іншу, вийде крах. Не варто плутати всі ці
галузі. Тому не варто нічого поєднувати і псувати дружбу хоча б тимчасовим, але
бізнесом.
– Любомире Ігоровичу, а які поради Ви могли б
дати тим, хто хоче розпочати власний бізнес, але вагається?
– Людина, яка на початку бізнесу думає, що це
важка праця, яка не принесе прибутку, то так і буде. Задайте собі запитання:
«Чи принесе сьогоднішня роботе мені той спосіб життя, який я хочу? Чи можу я на
цій роботі втілити свої мрії?» Якщо ні шукайте інших можливостей. Адже хто
шукає, той знаходить. І в першу чергу варто шукати не вигоди, не задоволення,
не радощів, чи безпеки, і навіть не щастя,
а шукайте надхнення, знаходьте ті види діяльності, що вас по спражньому
захоплюють. Той хто скучає, той помирає заживо. А той хто працює із захопленням
і натхненням не працює, а розважається, тільки такі люди є щасливими і справжньому успішними
. Коли до роботи ставитися з ентузіазмом – це
різко покращує наше життя. «Життя відноситься до людини так, як людина до
життя», як висловився Джек Кенфілд.
– Секрет успіху Любомира Бованька?
– Колись я думав, що у наполегливості. Тепер
думаю по іншому – гармонія зі своїм внутрішнім світом. Життя саме підказує
певні напрями, певних людей, певні зусилля.
КОРОТКЕ
ДОСЬЄ:
ДАТА І МІСЦЕ НАРОДЖЕННЯ: 8 січня 1974 року.
СІМЕЙНИЙ СТАН:
одружений, виховує синів 6 і 8
років.
ОСВІТА: 4 вищих (педагогічна, економічна,
юридична, психологічна)
ВІДПОЧИНОК: зимою гірські лижі , літом – рафтінг, туризм і море
УЛЮБЛЕНІ КНИГИ: Тім Феррісс «Як працювати по
чотири години в тиждень.»
Дэвид
Д. ШВАРЦ «Мистецтво мислити масштабно»
СПОРТ: легка атлетика, вело туризм, рафтінг,
культуризм, плавання
УЛЮБЛЕНА МАРКА АВТО: РЕНО
УЛЮБЛЕНА ЦИТАТА: « Эксперт – це людина, що здійснила всі
можливі помилки в дуже вузькій області» Нільс Бор (1885- 1962), датський фізик,
лауреат Нобелівської премії 1922р.
Підготувала Наталія РИБАЧОК
|